Szukaj w serwisie:

Piszemy CV – budowanie, sposób podejścia

pisanie dobrego CV

Czy niniejszy artykuł da nam jasne i kompletne instrukcje na temat: „co napisać w CV"? Raczej nie, jest on bardziej wstępem do napisania tego dokumentu. Podajemy w nim kilka dobrych praktyk, dzięki którym nasze CV będzie lepiej odebrane i będzie działało wyłącznie na naszą korzyść.

Po pierwsze, pamiętajmy że CV zawsze powinno być odpowiedzią na konkretne ogłoszenie. W praktyce nie wymaga to każdorazowego budowania dokumentu od początku a jedynie dostosowywania. Niemniej chodzi o ważna zasadę – skoro niemal każdy pracodawca ma nieco inne wymagania czy priorytety to nie ma powodu aby wszystkich „częstować" tym samym dokumentem.

Wobec tego nasze pierwsze CV powinno być raczej wyczerpującym opisem naszych kompetencji, doświadczeń i sukcesów. Innymi słowy, nasz wyjściowy dokument powinien być bardziej wzorcem – formą, na podstawie której indywidualizujemy każdorazowo CV odpowiadające na konkretne ogłoszenie.

Po drugie, musimy zrozumieć, że niedobór informacji w CV jest tak samo dla nas groźny jak ich nadmiar. Niestety bardzo często mamy tendencje do przesady w jedną ze stron. Jeżeli opisujemy swoją historię to najważniejsze jest przekazanie informacji czym dysponujemy na okoliczność przyszłej pracy. Z tej przyczyny dobrze jest na przykład, gdy piszemy do jakiej szkoły/uczelni uczęszczaliśmy ale z pewnością ważniejsze jest czy ją ukończyliśmy i jaki tytuł w związku z tym uzyskaliśmy (jak często się przekonuję po lekturze CV lub na rozmowach kwalifikacyjnych – „uczęszczać" wcale nie znaczy „ukończyć").

Błędne również jest założenie, że wystarczy w CV podać nazwę firmy, w której dotychczas pracowaliśmy, ponieważ jeżeli czytający będzie zainteresowany to z pewnością znajdzie sobie sam więcej informacji o naszym pracodawcy – w końcu Internet to takie przydatne narzędzie. Jeżeli Twoim ostatnim pracodawcą nie była świetnie rozpoznawalna firma (taka jak np. Fiat czy Coca Cola) to zawsze pod jej nazwą zamieszczaj jedno zdanie na temat branży bądź profilu działalności.

Po trzecie, dokładnie czytaj ogłoszenie, na które planujesz wysłać swoje dokumenty. Staraj się zrozumieć jakie są potrzeby tego pracodawcy. Zwracaj uwagę na kolejność opisywanych oczekiwań, a także na sformułowania typu „atutem będzie", „doświadczenie minimum...", „wraz z dokumentami aplikacyjnymi proszę przysłać...". Powyższe sformułowania pomagają Ci wprost w udzieleniu odpowiedzi.

Dlatego bądź precyzyjny a w opisywaniu swoich doświadczeń przyjmij kolejność zaproponowaną w ogłoszeniu; używaj również sformułowań w nim zawartych (skoro piszesz w CV: „obsługa klienta biznesowego na terenie woj. śląskiego", natomiast pracodawca oczekuje „doświadczenia w nawiązywaniu relacji B2B na obszarze woj. śląskiego" to dlaczego w dokumentach wysłanych do tego pracodawcy nie używać jego słów?).

Po czwarte – dbaj o estetykę i logikę. Po zakończeniu pracy nad dokumentem spójrz na niego z perspektywy. Czy dobrze się na niego patrzy, czy mózg potrafi uchwycić logiczną konsekwencje i powtarzalność (nowy dział zawsze podkreślony, lub daty zawsze w lewym marginesie, lub opis firmy zawsze kursywą i mniejszą czcionką).

Po skończonej pracy nad CV prawdopodobnie nie będziesz do końca obiektywny, dlatego warto pokazać dokument komuś znajomemu i zapytać czy rozumie gdzie pracowałeś, co robiłeś, jakie miałeś sukcesy czy jakie masz wykształcenie i czy generalnie „dobrze to wygląda jako całość".

Daniel Binda
LGrant Polska

Źródło: opracowanie eksperta © JestPraca24.pl
Facebook Twitter Wykop


Dozwolone tagi html w treści: <strong> <em>


(otrzymasz powiadomienie o odpowiedzi, email nie będzie publikowany)