Szukaj w serwisie:

Nieszablonowe pytania podczas rozmów kwalifikacyjnych

head-hunter, rekruter

Rozmowa kwalifikacyjna w sprawie pracy to często bardzo stresujące wydarzenie dla kandydata. Coraz częściej oprócz klasycznych pytań zadawanych podczas rozmowy, firmy chcą dowiedzieć się więcej o przyszłym pracowniku. Pytań takich nie należy się obawiać, tylko przyjąć jako możliwość wykazania się kreatywnością, błyskotliwością i inteligencją.

Pytania mogą być niezwykle zaskakujące, a co więcej nie związane ze stanowiskiem. Na samą myśl o tym, że mogą się pojawić paraliżują co poniektórych. Doradca personalny z Michael Page wyjaśnia, że nie należy się ich obawiać, gdyż sprawdzają kreatywność i błyskotliwość, która może zaważyć na wybraniu naszej kandydatury na dane stanowisko.

Manager w Michael Page International, zajmujący się doradztwem tłumaczy: „Zadając jedynie standardowe pytania o zakres obowiązków czy okres zatrudnienia, nie można skutecznie przeprowadzić rekrutacji . Dlatego ważne jest zadawanie pytań, które mają sprowokować kandydata do przedstawienia jak pracuje, a nie co wykonuje. Pytając "jakie są efekty Pana pracy?", a nie "co Pan robi?", poznajemy, jak kandydat pracuje i jak jest zorganizowany. Możemy wtedy ocenić, czy sposób pracy, bardziej indywidualny lub zespołowy, wymagający samodzielnej organizacji pracy, lub nadzorowany przez przełożonego, pasuje do naszej organizacji i czy osoba się sprawdzi. To klucz do udanej rekrutacji .


Rafał Dąbkowski, Manager Sales & Marketing Division w Michael Page International kontynuuje: „Niestandardowe pytania można podzielić na dwie kategorie”. Jedna z nich dotyczy pytań zadawanych niezależnie od branży czy stanowiska, np. o wymarzoną firmę i stanowisko: „Często kandydaci nie są w stanie na to pytanie odpowiedzieć. W przypadku osób, które w odpowiedzi wskazują daną firmę, często okazuje się, że nigdy nie wysłali do niej CV. Pytanie to pokazuje, czy kandydat planuje swoją karierę, czy działa raczej na zasadzie przypadku

Druga grupa pytań ma na celu dostosowanie ściśle do charakteru stanowiska. „Przykładem jest zapytanie kandydata na dyrektora sprzedaży o to, co zmieniłby w organizacji będąc na miejscu dyrektora marketingu i odwrotnie - kandydata na dyrektora marketingu, jakie zmiany wprowadziłby w dziale sprzedaży.”  -Co jest celem takich pytań?: „Pytania te sprawdzają wszechstronność myślenia, potencjał do realizacji działań w szerszym środowisku, umiejętność całościowego spojrzenia na dany problem. Pokazują też, czy, mimo swoich osobistych aspiracji kandydat potrafi obiektywnie spojrzeć na interes firmy”


Zatem jak najlepiej radzić sobie z pytaniami z zaskoczenia? „Ważna jest przede wszystkim szczerość . Pytania są zadawane po to, by jak najlepiej dopasować kandydata do zadań i organizacji pracy. Wtedy istnieje największa szansa, że rekrutacja będzie udana. Jeżeli firma podejmie decyzję o zatrudnieniu na fałszywych przesłankach, prawdopodobnie szybko wyjdzie to na jaw. Brak dopasowania najprawdopodobniej przesądzi o tym, że podpisana na okres próbny umowa nie zostanie przedłużona - podsumowuje ekspert Michael Page Paweł Wierzbicki.

(MS)

Źródło: praca.wnp.pl
Facebook Twitter Wykop


Dozwolone tagi html w treści: <strong> <em>


(otrzymasz powiadomienie o odpowiedzi, email nie będzie publikowany)