Szukaj w serwisie:

Jak bronić się przed skutkami bezrobocia?

brak pracy, załamanie, obrona przed skutkami utraty pracy

Utrata pracy jest jednym z trudniejszych momentów w życiu każdego z nas. Z pewnością jest to po prostu bardzo duży stres, który odbija się niemal na każdym obszarze naszego funkcjonowania. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nasze postępowanie to najczęściej suma racjonalnych decyzji i towarzyszących uczuć - do skutecznego działania potrzebujemy dobrego pomysłu, wiary we własne siły, przekonania że podołamy oraz odwagi w momentach niepewnych.

I oto tracąc pracę otrzymujemy cios właśnie w samo „centrum dowodzenia" czyli: w wiarę w siebie, odwagę i poczucie bezpieczeństwa. Doświadczamy swego rodzaju urazu psychicznego i fizycznego a jednocześnie czujemy że przed nami nowe, trudne i często przerastające nas wyzwanie – muszę znaleźć nową pracę. Przyznacie, że brzmi to trochę jak zadanie dla wojskowej jednostki specjalnej: ograniczyć środki do życia, wywieźć na pustynię i dać rozkaz do znalezienia jakiejś oazy bez podania jej lokalizacji.

Badacze tematu określili kilka zachowań charakterystycznych między innymi w sytuacji utraty pracy czy innych trudnych i negatywnych wydarzeniach w życiu, np. utraty kogoś bliskiego, lub ciężkiej choroby w rodzinie. Wyróżnili sześć etapów reakcji na utratę pracy:

Załamanie psychiczne - szok może być pierwszą reakcją po otrzymaniu informacji o utracie pracy. Po tym może pojawić się myślenie w stylu: "to nie mogło mi się przytrafić" - negacja. Jednak kiedy zrozumiemy, że przecież właśnie mi się przytrafiło pojawi się gniew. Wyrażać się on może w stwierdzeniach: "to nie w porządku", "jak oni mogli mi to zrobić", czy wypowiadanie jak to „najchętniej wszystkim winnym tej sytuacji ......(wyobrażanie sobie co bym im zrobił)". Po zamanifestowaniu gniewu może przyjść etap negocjowania, czyli próba wybrnięcia z sytuacji jednym niespotykanie szczęśliwym posunięciem. To wtedy próbujemy oszukać rzeczywistość i w jednym ruchu, jak za dotknięciem "czarodziejskiej różdżki" odwrócić zaistniałą sytuację. Kiedy jednak zaczynamy rozumieć, że nic już nie przywróci dawnej pracy, w końcu pojawia się smutek, zniechęcenie i depresja, która kończy się akceptacją swojego położenia.

Na szczęście nie pozostajemy całkiem bezbronni wobec pokonującego nas uczucia straty. Prawdopodobnie mamy za sobą co najmniej dwadzieścia lat życia, często wsparcie najbliższych, grono przyjaciół oraz przynajmniej podstawową wiedzę o życiu. Oto kilka praktycznych rad, jak po utracie pracy zminimalizować negatywne skutki dla naszej psychiki:

  1. Bądź świadomy wymienionych powyżej skutków utraty pracy. Być może będziesz musiał zaakceptować że przeżywasz je dokładnie tak samo, jednak sama wiedza na temat cyklu przeżywania straty być może spowoduje, że szybciej przez to przejdziesz.
  2. Nie zamykaj się w sobie – wiadomość o zwolnieniu z pracy odbieramy często tak wstydliwie, że obawiamy się powiedzieć o tym nawet najbliższym. Przez to niestety pozbawiamy się zarówno wsparcia emocjonalnego jak i jednego z bardzo ważnych kanałów poszukiwania pracy. Większość ofert pracy nie jest nigdzie publikowana – są to tak zwane oferty z ukrytego rynku pracy. Wobec tego im więcej osób zna naszą sytuację tym więcej informacji na temat ukrytych ofert pracy jesteśmy w stanie otrzymać.
  3. Nie rezygnuj z harmonogramu dnia. W sytuacji braku pracy pojawia się pokusa „trochę sobie teraz odpocznę". Najczęściej nie chodzi tu o odpoczynek a właśnie o chęć zamknięcia się z problemem w swoim domu – w chwili zagrożenia chcemy schować się w miejscu kojarzonym z bezpieczeństwem i spokojem. Od takiej decyzji już krótka droga do zarzucania swoich pozostałych obowiązków oraz zgubienia celu i sensu życia.
  4. Kontynuuj rozwijanie swoich zainteresowań. Nawet jeżeli utraciłeś możliwość finansowania hobby na dotychczasowym poziomie, staraj się znaleźć alternatywny sposób ich rozwijania. Jeżeli dotychczas uwielbiałeś czytanie książek a nie stać Cię na kupno – korzystaj z biblioteki. Jeżeli uprawiałeś sport – zainteresuje się mniej kosztownymi dyscyplinami (bieganie, jazda na rowerze itp.).
  5. Rozpocznij poszukiwanie pracy już dziś. Nie odkładaj „do jutra" przygotowania dokumentów aplikacyjnych, przeglądania ofert pracy, przygotowywania się do rozmowy kwalifikacyjnej.
  6. Zrób sobie harmonogram poszukiwania pracy. Zapisuj tam z kim planujesz się spotkać, gdzie wysłałeś swoje CV, treść interesujących ofert pracy, dane kontaktowe osób decyzyjnych w firmach, oraz jak się zakończył kontakt w sprawie interesujących Cię poszczególnych ofert pracy.
  7. Dbaj o siebie. Być może należy Ci się odrobinę większa swoboda (przecież masz trochę więcej czasu) ale pamiętaj, że poszukiwanie pracy to tak naprawdę praca na pełny etat w sprzedaży. Sprzedajesz siebie, swój wizerunek, sposób bycia, postawę do życia, zaangażowanie i wiele innych cech. Wobec tego powinieneś wykorzystywać każdy kontakt z ludźmi do pokazania się z jak najlepszej strony.

Bycie bez pracy nigdy nie pozostaje bez negatywnego wpływu na nasze życie. Zanim zaczniesz obwiniać innych za swój nieciekawy los, postaraj się sam aby jak najszybciej ten stan opuścić.

Daniel Binda
LGrant Polska

Źródło: opracowanie eksperta projektu
Facebook Twitter Wykop


Dozwolone tagi html w treści: <strong> <em>


(otrzymasz powiadomienie o odpowiedzi, email nie będzie publikowany)